Dragen social links bij aan de vindbaarheid van je website in Google? Het antwoord is ja! Maar in hoeverre dragen zij bij aan de online vindbaarheid? Het is slechts een onderdeel die laatste jaren wel steeds meer invloed heeft gekregen op de online vindbaarheid. Hierbij gaat het niet alleen om het schrijven van teksten en linken vanuit de socials. Ik vertel je graag hoe belangrijk social media is en waarom deze kanalen de laatste tijd zo belangrijk zijn.
Hoe belangrijk is social media voor online vindbaarheid?
Oké je hebt net een nieuwe website of webshop en je wilt natuurlijk ook dat deze bezocht wordt. De vindbaarheid van je website hangt af van een aantal factoren; techniek, inhoud en populariteit. Waarbij social media onder populariteit wordt geschaald. Want hoe populairder een bericht, hoe groter de invloed. Maar hoe werkt die invloed precies? Er wordt gekeken naar het aantal likes/vind ik leuks op een kanaal. Ook wordt er gekeken naar het aantal keer dat content is gedeeld in socials. Waardoor het dus belangrijk is dat je website de mogelijkheid biedt om socials te delen. Hoe vaker content wordt gedeeld en gezien, hoe meer invloed dit heeft op jouw online vindbaarheid. Het is daarom van belang om een groot aantal volgers te hebben die ook daadwerkelijk de content kan zien. Wil je meer volgers? Laat dan ook wat van jezelf zien, want mensen vinden niets leukers dan iemand beter leren kennen. Deel is een aantal berichten met de link naar de je website en stel eens een vraag! Hoe meer reacties hoe beter! Je kunt starten met like en deel acties, maar doe dit niet te vaak. Dit gedrag kan ook worden afgestraft.
Waarom Social Media inzetten?
Het is alleen niet zo dat als jij een bericht plaatst op de socials, je daarmee (ongeacht het aantal volgers) ook direct klaar bent. Als er niemand op het bericht reageert ziet Google dat. Google neemt aan dat jouw doelgroep het artikel niet interessant genoeg vond. Maar wanneer je veel reacties ontvangt op de socials, ziet Google dat jouw artikel interessant is voor de doelgroep en rankt jouw pagina vervolgens hoger! Social Media is dus een mooi kanaal om jouw online strategie uit te dragen.
Tip: zorg ervoor dat jouw socials gekoppeld zijn aan jouw website. Hierdoor zien zoekmachines welke socials bij de desbetreffende website horen. Zorg ook dat klanten items kunnen delen op hun eigen socials.
Google en Social Media geven gepersonaliseerde resultaten
Voorheen waren de zoekresultaten voor iedereen hetzelfde. Dit is al jaren niet meer het geval. Google stemt de zoekresultaten af op het profiel van de bezoeker. Dit zie je terug in (lokale) zoekresultaten. Google weet precies waar je bent, dus als jij iets zoekt in Hoogeveen of Meppel, dan krijg je ook de resultaten van de plaats waar jij je op dat moment bevindt. Hetzelfde geldt ook voor de intresse in een bepaald merk of product. Ik had het laatst nog. Ik was op zoek naar een nieuwe smartwatch, vervolgens krijg ik via Instagram en Facebook allemaal berichten over waar ik allemaal een smartwatch kan kopen. Waarschijnlijk herken je het wel. Dit heeft ook te maken van de instellingen van de Facebook API en de cookies die opgeslagen worden op jouw device. Hierdoor krijg jij gepersonaliseerde resultaten in zowel zoekmachines, op websites (display advertising) en op social media.
Heb je eenmaal een goede ranking bereikt? Ga dan niet stil zitten en vervolgens in je handen wrijven. SEO en social media zijn dynamisch, wat betekent dat dit voortdurend aandacht vereist om interessant te blijven. Je moet aanwezig zijn en aanwezig blijven. Kom je er niet helemaal uit? Dan kunnen wij je helpen!
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.