De veranderende spelregels van Google
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, maar er zijn heel wat zoekmachines op het internet. Waar Google de grote marktleider is, ken je wellicht ook Bing, Baidu en Yahoo wel. Als je Google als zoekmachine gebruikt, krijg je automatisch veel resultaten, zowel betalende als organische resultaten. Waarbij voor ons het ultieme doel is om altijd bij de eerste 3 organische zoekresultaten te zitten. Dat er meer dan 230 regels zijn om SEO technisch goed de scoren weten veel mensen niet. Al heeft Google door de jaren heen haar spelregels al aangepast en aangescherpt. De verandering in de spelregels zullen waarschijnlijk nooit stil staan. Je ziet ook dat door de jaren heen linkbuilding steeds belangrijker is geworden.
Met alleen keyword concentratie, meta tags en visual kom je er niet meer.
Door de veranderingen door de jaren heen, zijn de eisen van de onderdelen nogal verschoven. Zo zijn de algoritmes van Google steeds slimmer geworden. Ze kunnen nu hele teksten uitlezen, waar voorheen alleen delen van de pagina werden gescand. Ook let het algoritme meer op structured data. Wat eigenlijk kort betekent dat er gekeken wordt naar de structuur van een pagina. Hetzij de indeling, laadsnelheid en leesbaarheid. Daardoor kom je niet meer in de top 10 met alleen zoekwoorden, meta tags, breadcrumbs en een goede visual. Je moet er echt meer voor doen om goed te scoren.
Microdata mag niet ontbreken
Tevens is microdata niet ontbreken in een website. Waarschijnlijk zegt microdata je niets, maar als we je vertellen dat je o.a. nieuwsitems, recepten, podcasts, FAQ en en vacatures nu nog sneller vindt, gaat er wellicht een lampje bij je branden.
We nemen FAQ even als voorbeeld. Waar je voorheen in Google slechts steekwoorden in moest voeren, kun je nu volledige vragen stellen. Google geeft op de gestelde vraag antwoord met behulp van de microdata die van diverse websites worden gehaald. De vraag wordt herkent en het antwoord van de vraag wordt meteen al getoond bij de zoekresultaten, zonder dat je nog maar een website bezocht hebt. Microdata is een onderdeel van structured data en wordt door ons geïntegreerd met behulp van code/snippets.
Spelregels gelden niet alleen voor SEO
Google Ads zoekadvertenties werden voorheen getoond op basis van zoekwoorden in combinatie met zoekwoordopties. Het veelgebruikte zoekwoordtype ‘breed’ is verdwenen sinds 18 februari jl. Ook daarbij zijn er veranderingen geweest en vinden er constant veranderingen plaats.
Spelregels Google naleven
Om de spelregels van Google na te leven, dien je op up-to-date te blijven van de laatste ontwikkelingen. Dit kun je doen door allerlei online artikelen te lezen. Wij proberen ook zoveel mogelijk nieuws met jou als bezoeker te delen. Ook hebben wij voor al onze klanten een Search Console account, zodat we van eventuele veranderingen een melding krijgen en actie kunnen ondernemen om de website up-to-date te houden. Heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op.
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.