Content. Zoek je dit woord op in de Dikke van Dale, dan krijg je de volgende betekenis: tevreden. Eigenlijk klopt dit ook wel. Je gebruikt content namelijk om te laten zien hoe tevreden je zelf bent met je bedrijf en je visie.
Daarnaast stuur je aan op tevredenheid van je (potentiële) klanten en andere mogelijke geïnteresseerden. Want hoe stel en houd je hen tevreden?
Content? Hoe pak ik dat aan?
Wil je gaan beginnen met het creëren van content, dan moet je ergens beginnen. Wel zo handig. Nu is dit beginpunt gelukkig vrij duidelijk en onmisbaar, namelijk: de contentstrategie.
De contentstrategie is het plan achter de content die je iedere week weer de wijde wereld instuurt. Want vóór je bezig gaat met het soort content dat je wil gaan maken, moet je eerst nadenken over de reden waarom je dit wil gaan doen.
Onze drie stappen naar succesvolle content
Daarom hebben we bij dappr een drietal stappen op een rijtje gezet. Deze zijn bedoeld om zelf alvast aan de slag te kunnen met de basis van je contentstrategie. Want wil je het echte werk, dan moet je bij ons zijn. We geven onze geheimen natuurlijk niet zomaar prijs.
Stap 1. Je DOELstelling: wie ben ik?
Allereerst je DOEL. Wat doet jouw bedrijf? Waar biedt het een oplossing voor? Waarom heb je juist dít bedrijf in het leven geroepen?
Zorg dat je een antwoord hebt op alle W-vragen die je maar kunt bedenken. Zonder doel kun je namelijk naar de buitenwereld toe geen eenduidig beeld geven van jouw bedrijf.
En ja, dit doel is dus ook belangrijk voor je content. Want als mensen niet weten waar jij voor staat, waarom zouden ze je content dan lezen? Of sterker nog: de stap zetten om contact op te nemen? Je hebt je zaakjes zelf duidelijk niet op orde.
Stap 2. Je DOELgroep helder: wie vertel ik wat?
Deze stap bestaat eigenlijk uit twee delen.
Stap 2a. Aan wie vertel ik het?
Aan je DOELGROEP. Maar wie zijn jouw klanten en potentiële klanten? En waar ligt de potentie om deze doelgroep uit te breiden?
Opnieuw nogal wat vragen achter elkaar (we hadden er zelf ook graag een aantal geschrapt voor de helderheid), maar allemaal even essentieel. De doelgroep helpt je namelijk bij het beantwoorden van de vragen bij de volgende en tevens laatste stap.
Trouwens, een extra vraag die je jezelf kunt stellen: welke bedrijven/personen wil ik als doelgroep? Want je hoeft geen genoegen te nemen met de klanten die je nu hebt. Je mag het altijd over een andere boeg gooien. Of het schip een hele andere kant op sturen. De keuze is aan jou.
Stap 2b. Wat vertel ik ze?
Wat wil je doelgroep lezen? Waarin zijn zij geïnteresseerd? Met welke content geef je antwoord op hun vragen? En wat zijn die vragen; waarmee kun je hen helpen?
Met welke content voeg je iets toe op het wereldwijde web? Kortom: wat voor soort content wil je gaan plaatsen voor jouw doelgroep?
Stap 3. Je DOELtreffende interactie: waar vertel ik het?
Als laatste de INTERACTIE. Als je eenmaal weet waar je bedrijf voor staat en wie je klanten en potentiële klanten zijn, dan moet je nog weten hoe je die het beste kunt bereiken.
Waar bevinden jouw klanten zich? En wil jij je daar ook bevinden of wil je ze op een ander platform aanspreken?
Maak je de keuze voor LinkedIn of zit je het liefst op alle sociale kanalen, inclusief TikTok? Daarbij komt dat doel ook weer om de hoek kijken (zie, je komt er niet vanaf).
En als je dit bepaald hebt, hoe neem je in je posts ook de mensen mee die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf? Want ook al wordt iemand nooit een klant, ze kunnen ook op een andere waardevolle manier een bijdrage leveren.
Bijvoorbeeld doordat ze door jouw content een positief beeld krijgen van je bedrijf. En als iemand in hun netwerk een soortgelijk bedrijf nodig heeft voor een klus, ze net even die tip geven die ervoor zorgt dat jij de klus binnenhaalt.
Oké, die stappen heb ik. En nu?
Nu heb je basis binnen. Want met deze uitkomsten in je achterhoofd ga je aan de slag met de contentkalender. Deze contentkalender is een overzicht van wat je waar en wanneer op welk platform wil plaatsen.
Hierdoor breng je meteen je hele organisatie op de hoogte van wat er iedere week uitgaat. En dit kan zinvolle discussies en bijdragen opleveren.
Bij het opstellen van deze kalender moet je ook bedenken hoe uniek je gaat zijn. Haak je aan bij bestaande dagen (Blue Monday, Dag van de Privacy, Verander je Wachtwoord Dag) en geef je daar een eigen draai aan? Of ga je lekker eigenwijs je eigen weg?
Keuzes maken? Wees dapper!
Kom je er niet helemaal uit? En ben je op zoek naar professionaliteit, originaliteit en uniciteit? Wij vinden jou(w) uniek. Ga voor dappr!
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.