Organisch gevonden worden middels Social Media
Als merk wil je natuurlijk succesvol zijn. Dan is het van belang dat jij je strategie op Social Media en SEO goed op elkaar af te stemmen. Voor elk platform zijn er andere zoek behoeften en doelgroepen.
Ook in 2023 wil je gezien worden en daarbij speelt social media een belangrijke rol. Dit niet omdat er steeds meer concurrentie komt, maar ook omdat het gedrag van (vooral jonge) consumenten sterk aan het veranderen is. Je wilt dus ook buiten Google en Bing goed organisch gevonden worden. Het is dus tijd om aan de slag te gaan met Social Media!
Online zoeken is een menselijke behoefte
Wij als mensen zijn geprogrammeerd om op zoek te gaan. Nu zo’n beetje iedereen een smartphone heeft, gebeurt dit groot en deel online. We kunnen hedendaags ook alle antwoorden op het internet vinden. We zoeken naar antwoorden op onze vragen met behulp van online media.
Via welke online media wordt er gezocht anno 2023?
Het zoeken naar antwoorden gebeurt al lang niet meer exclusief via Google of Bing. YouTube was jaren geleden al booming, maar daarnaast komen Twitter, Pinterest, Facebook en Tik Tok ook vaker aan bod. Dit zijn allemaal plekken waar je ook antwoorden kunt vinden op je vraag.
Overzicht van wat er in één minuut wereldwijd op het internet gebeurd.
- 5,9 miljoen zoekopdrachten in Google
- 167 miljoen TikTok’s
- 3,67 miljoen YouTube video’s
- 46.000 zoekopdrachten op Pinterest
- 66.000 foto’s en video’s worden er gedeeld op Instagram
Wat ook leuk is om te zien, dat de social media platformen ook populaire zoekwoorden zijn in Google. YouTube, Facebook en Instagram staan allemaal in de top 15 van de meest gezochte zoektermen in Google wereldwijd. TikTok is nu de meest gebruikte go-to zoekmachine, gebruikt door Generatie Z. Alleen werkt TikTok wel anders. Je kunt gebruikers, videos, geluiden, live’s en hashtags zoeken. Op basis van het algoritme worden de volgende resultaten bepaald. Google wil de populairste zoekmachine zijn en dat is ook de reden dat Google nu ook Instagram en TikTok video’s toont in de zoekresultaten.
Social Media en SEO
Het werk voor SEO specialisten gaat veranderen, waarbij de Social Media kanalen dus een belangrijke spelen. Het betekent dat je als bedrijf op zo’n breed mogelijk aantal kanalen actief moet zijn, om je SEO score te verbeteren. Tevens zal je merk sneller herkent worden, als je actief bent op de diverse platforms.
Tips om gezien te worden per kanaal
Google
Heb je een sterk merk? Dan wordt er veel op jouw merk gezocht. Google ziet je merk dan loyaliteit heeft, er wordt immers direct op gezocht. Dat komt vervolgens de zoekresultaten weer ten goede.
LinkedIn
Op LinkedIn draait het vooral om je netwerk en de interactie daarmee. Plaats je een post, dan is het van belang dat deze binnen 4 uur na livegang een like of comment krijgt. Tip, plaats een post en vraag je medewerkers om binnen de eerste 4 uur een comment te plaatsen. Vervolgens helpt het als je daar weer op reageert.
Facebook
Het blijkt uit onderzoek, dat op Facebook juist de lange video’s beter presteren. Hieruit kun je wel concluderen dat de bezoekers van Facebook graag langere video’s zien of juist dat langere video’s voorrang krijgen, zodat de bezoeker langer op Facebook blijft. Maak hier dus gebruik van.
YouTube
Als je een YouTube video plaatst, dan is het heel belangrijk dat deze de eerste 24 uur bekeken wordt. Gebruik hiervoor notificaties, stuur een e-nieuwsbrief met een link naar de video en deel hem overal waar kan. Dat kan dus ook via Whatsapp.
TikTok
TikTok video's waar vooral veel reacties op waren gekomen, komen vaker weer terug in het TikTok algoritme.Lok dus een reactie uit door je mening te geven of om andermans mening te vragen.
Instagram
Op Instagram helpt het om live stories uit te zenden. Bij een story krijgen jouw volgers namelijk de melding dat je live aan het zenden bent. Geïnteresseerden zullen meekijken en vervolgens jouw volgende stories en reels weer sneller zien. Jouw views en reacties worden weer meegenomen in de SEO meting
Houd wel rekening mee bij de uitingen die je doet. Sluit TikTok niet aan op je doelgroep? Post hier dan andere dingen, zodat je merk wel zichtbaar is en een plekje inneemt een bezoeker zijn/haar hoofd. Heb je hulp of advies nodig? Neem dan contact op met onze marketing afdeling.
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.