Otten Keukens en Sanitair

Hedendaags wil iedereen bereikbaar zijn voor haar/zijn klanten. Een makkelijke manier om dat te doen is het toevoegen van een contactformulier op je website. Hierdoor kunnen klanten je eenvoudig benaderen. Helaas kun je naast klantenreacties ook spam, ongewenste en vreemde berichten in je inbox krijgen. Deze zijn veelal afkomstig van spambots. Maar hoe voorkom je spam op je website? Google heeft hiervoor de oplossing en dat is reCAPTCHA.
Misschien moeten we eerst even terug naar de kern van het probleem. Wat is een spambot precies? Een bot is een software applicatie die automatische taken op het internet uitvoert. Je hebt goed- en kwaadaardige bots. De kwaadaardige bot is in deze ook de boosdoener Deze kunnen met duizenden tegelijk je website bezoeken waardoor je website overbelast raakt, ook kunnen ze automatisch berichten zenden die vervolgens weer in jouw mailbox terechtkomen. Daarom heeft Google reCAPTCHA geïntroduceerd.
ReCAPTCHA is een gratis functie die Google heeft geïntroduceerd om websites te beschermen tegen spam en misbruik. In het verleden werden versie 1 en 2 geïntroduceerd, maar omdat de online technieken steeds geavanceerder worden kwam Google met versie 3. Een voordeel van versie 3 is dat deze voor nog meer veiligheid zorgt. Het nadeel is dat op verouderde website deze versie moeilijker te installeren is. We maken namelijk een API sleutel aan (sleutelcode voor de koppeling met jouw website), die vervolgens op jouw website wordt geïnstalleerd.
Zodra reCAPTCHA wordt geïnstalleerd op een website of webshop, zal Google meekijken hoe een gebruiker zich gedraagt op de website. Mocht deze bijvoorbeeld het contactformulier invullen en Google vermoedt dat de gebruiker een mogelijke bot kan zijn, dan zal de beveiliging ingeschakeld worden. De gebruiker wordt gevraagd om ‘ik ben geen robot’ aan te vinken. Dit kan ook nog gevolgd worden door een vraag met foto’s, waarbij er bijvoorbeeld wordt gevraagd, ‘selecteer alle afbeeldingen met auto’s’. Waarschijnlijk heb je zelf ook wel eens de vraag gehad.
Momenteel zijn er twee versies van reCAPTCHA beschikbaar. Versie 2 en versie 3. Waarbij er meerdere mogelijkheden zijn.
Bij versie 3, wordt het reCAPTCHA icoon alleen getoond als de gebruiker zich boven de ‘risicoscore’ bevindt. Je bepaald zelf hoe hoog deze score mag zijn. Tevens kun je bij versie 3 aangeven welke pagina’s er belangrijk zijn, zodat deze nog extra worden beveiligd, denk aan een contactformulier of webshop checkout. Wil jij ook graag reCAPTCHA op jouw website of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.