Waarom een (persoonlijk) merk belangrijk is!
Veel bedrijven vinden het moeilijk te verwoorden wat ze anders maakt. Waarin ze het verschil maken en waarom klanten juist voor hen moeten kiezen. Want, welk probleem los je op en wat levert het de klant op? Merken zijn teveel met zichzelf bezig en willen klanten overtuigen op basis van rationele argumenten. Terwijl toch 90% hun beslissingen neemt op basis van emotie. Kijk naar Apple, een Apple gebruiker zal vrijwel (nooit) meer voor een Android telefoon gaan.
Sterke merken
- Een sterk merk is tijdloos en heeft persoonlijkheid. Als jij dit consequent uitdraagt, kunnen klanten zich makkelijker identificeren en zij zullen vervolgens een relatie met je aan gaan. Zij worden zelfs fan en zo verspreid jouw merk als een olievlek.
- Sterke merken beginnen bij de kern. Bij waarom je doet wat je doet en wat je drijfveren zijn. Alleen zo kun je op lange termijn het vertrouwen van (potentiële) klanten winnen en worden klanten loyale fans en ambassadeurs van je bedrijf.
Er zijn verschillende redenen waarom het hebben van een persoonlijk merk belangrijk is:
- Het helpt je om je te onderscheiden van anderen in je vakgebied. Als je een duidelijk en consistent persoonlijk merk hebt, maakt dit jou uniek.
-
Het zal je professionele reputatie versterken. Door een duidelijk en professioneel persoonlijk merk te hebben, kan je laten zien dat je deskundig bent in je vakgebied en dat je serieus genomen wilt worden.
-
Het zal je helpen om professionele kansen te creëren. Een sterk persoonlijk merk kan helpen om de aandacht te vestigen op je werk en kan leiden tot nieuwe kansen.
-
Een sterk persoonlijk merk helpt jou om een gemeenschap op te bouwen van mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt en wat je te bieden hebt. Kijk naar bijvoorbeeld Apple of Nike.
Waarom zijn persoonlijke merken succesvoller?
Er wordt al jaren grootschalig onderzoek gedaan naar waarom sommige merken succesvoller zijn dan andere. Uit het onderzoek is gekomen dat merken met een persoonlijkheid vele malen succesvoller zijn. Deze merken hebben loyalere klanten, bestaan langer en hebben een hogere winstgevendheid. Iets wat eigenlijk heel logisch klinkt (kijk naar de AH, Jumbo, Kruidvat. Zij hebben allemaal een ‘gezicht’). Mensen die zich met een merk identificeren, herkennen zich in het merk en kunnen vervolgens een relatie aangaan.
Een sterk merk zorgt voor een gezonde groei van een organisatie wanneer;
- je aansluit op de behoefte en emoties van je klanten
- klanten zich persoonlijk in een merk herkennen en zich ermee kunnen identificeren
- je uitstraling herkenbaar, in balans en consistent is.
- het voor medewerkers ook duidelijk is wat de identiteit is van een merk is en dit ook uitstralen.
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.