Otten Keukens en Sanitair

GA4 komt nu echt wel dichterbij, dus ook jij moet eraan geloven. Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics. Vanaf 1 juli 2023 verwerken Universal Analytics-property's geen nieuwe hits meer. Vanaf 1 juli 2024 stopt ook de 360 Universal Analytics-property's met de verwerking van nieuwe hits. Dit betekent dat de 360 properties nog een jaar langer de tijd hebben om vertrouwd te raken met GA4. Denk nu niet dit kan wel wachten, aangezien de kans groot is dat jouw data alleen voort komt uit Univeral Analytics. Ook gaat er behoorlijk wat tijd zitten in de inrichting van Google Analytics 4 en ook brengt GA4 veel voordelen met zich mee.
Om je een wat zoekwerk te besparen, heb ik de (belangrijkste) verschillen tussen UA en GA4 op een rijtje gezet. Want Google Analytics werkt toch net een beetje anders als Universal Analytics. We starten even met enkele voordelen van GA4.
De voordelen van GA4
Google Analytics 4 werkt op basis van events, waardoor je data ineens heel verschillend is ten opzichte van Universal Analytics. UA meet data namelijk aan de hand van sessies, die vervolgens weer gekoppeld worden aan gebruikers. Deze komen voort uit browser en cookie instellingen. Dit is ook de reden dat er nu veel data verloren gaat. Veel browsers ondersteunen geen third-party cookies meer en een groot aantal mensen accepteert niet alle cookies.
In Universal Analytics wordt er gekeken naar het verkeer op je website. Alleen heb je niets aan bezoekers die je website meteen weer verlaten. Dit is nu het bounce percentage. In GA4 bestaat het bounce percentage niet meer, maar hier wordt gerapporteerd in ‘engagement’. Om te kunnen spreken van een sessie of engagement, moet de bezoeker minstens aan één van volgende voorwaarden voldoen:
Het verschil tussen UA en GA4 is dat bij Universal Analytics er uit wordt gegaan van het bouncepercentage en bij GA4 wordt de betrokkenheid op een website gemeten. Dus wel de bezoeker die een aankoop doet, nieuwsbericht of pagina leest.
In zowel Google Universal en Google Analytics 4 kun je een acquisitie rapport maken. Alleen kun je ingestelde doelen vanuit UA niet overnemen naar GA4. Deze doelen moet dus allemaal opnieuw ingesteld worden. In GA4 worden gebeurtenissen standaard vastgesteld (bijvoorbeeld, page view, scroll, session start etc) aan de hand van de info die op dat moment uit jouw site gehaald kan worden. Deze worden overigens niet gemeten als conversie, tenzij je deze als conversie markeert. Je kunt ook hier een aankoop, contactmoment of download als conversie gebeurtenis instellen.
Wanneer jij je transacties wilt bekijken in GA4 ga je naar Rapporten -> Inkomsten genereren -> E-commerceaankopen. Hier moet je kunnen zien welke items er met welke waarde en hoeveelheid zijn verkocht. Let op! Hiervoor moeten de data-layers technisch juist zijn ingesteld anders komt hier niet de gewenste informatie binnen.
Met Universal Analytics moest je Search Console apart bezoeken om de resultaten los van elkaar te lezen en begrijpen. Bij Google Analytics 4 is het mogelijk om Search Console te integreren. Je kunt er voor kiezen om alleen de data vanuit Search Console weer te geven in GA4 of je kunt de data van Search Console en Analytics bundelen in één rapport. In de tweede optie kun je meteen zien welke vertoningen ook daadwerkelijk een engagement en/of conversie hebben opgeleverd. Een duidelijk en super handig verschil.
Zoals je hebt gelezen moet je wel even de tijd nemen voor het inrichten van GA4. Als je er nu mee aan de slag gaat kun je de gegevens van UA en GA4 nog naast elkaar laten draaien. Zie jij graag groei in deze cijfers, neem dan contact met ons op. Dan duiken we ook meteen in Google Analytics 4.
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.