Tegenwoordig zie je alleen maar merken om je heen. Het bedrijf waar je zit is een merk, je bent zelf een merk (personal brand) en steeds meer campagnes bouwen aan een merk. Waarom is dat merk nu zo belangrijk?
Uit "blind product tests" is gebleken dat mensen nauwelijks tot geen verschil proeven tussen bijvoorbeeld verschillende merken frisdrank. Er zijn onderzoeken gedaan met wijn waaruit blijkt dat de gemiddelde wijndrinker zelfs de voorkeur geeft aan de goedkopere wijnen [bron]. De smaak wordt niet alleen bepaald door de eigenschappen van het product, maar ook door de beleving en het merk dat er omheen gebouwd is.
Elke merk is gebaseerd op twee pijlers, dit is differentiatie (het merk moet het product gaan onderscheiden van de concurrent) en brand added value (het merkartikel moet een speciale betekenis hebben bovenop het 'kale' product). Denk bijvoorbeeld aan parfum. Wij voegen hier ook graag geloofwaardigheid aan toe, namelijk hoe geloofwaardig vindt mijn klant beide voorgaande pijlers.
Onderscheidend vermogen van de Mars-reep
Wanneer je kijkt naar het product was één van de onderscheidende attributen de caramelvulling. Dit is echter in de loop van de jaren gekopieerd waardoor dit niet meer onderscheidend genoeg is. Wat zorgt er nu voor dat mensen toch eerder kiezen voor een Mars dan voor een huismerk?
Veel wordt opgebouwd vanuit het merk. Mars heeft zichzelf gepositioneerd als een merk gericht op jongeren die een energieboost nodig hebben. Ze kiezen ervoor om in reclames de repen te associeren met actieve sporten. Het idee is dat de hoge energiewaarde van een Mars benut moet worden om actief bezig te zijn.
Zo zie je maar weer dat het onderscheidend vermogen van een merk niet altijd in het product zelf hoeft te zitten. Dit kan zitten in de beleving er omheen, in de marketing, service, verpakking of nog veel meer. Het belangrijkste is dat dit aansluiting heeft bij de (potentiële) doelgroep.
En ik dan?
Mooi hoor, dat Mars een merk is. En ik dan? Uiteindelijk is iedereen en elk bedrijf een merk. Een merk is een netwerk van associaties. Wat is de reden dat iemand naar de bakker gaat om broodjes te halen en niet naar de supermarkt? Ga na wat jouw unieke merk is en maak daar gebruik van! Vaak doe je dit al onbewust.
Hulp nodig?
Kom je er niet uit voor jezelf, of je bedrijf? We helpen je graag! Neem contact met ons op en wij vinden jouw uniek.
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.