Weet jij waarom merken mislukken?
Het is vaak lastig te verwoorden wat je merk uniek en onderscheidend maakt. Voor jou is het misschien heel gewoon wat je doet. Maar wat maakt je anders en waarom zouden klanten voor jou kiezen? Wist je trouwens dat slechts 50% van de ondernemingen de eerste 5 jaar overleeft? Binnen diezelfde periode is 60% van de ZZP-ers alweer opgehouden te bestaan. Eén op de drie startende ondernemers houdt het zelfs binnen een jaar al voor gezien.
Wat gaat er fout?
Voordat je start, is het goed om te realiseren wat je precies wilt. Dus terug naar de kern. Neem eerst eens ondestaande punten door. Herken jij de volgende punten? Dan zijn wij er voor je om je te begeleiden.
- Je vindt het lastig te vertellen wat je uniek en onderscheidend maakt. Je vind eigenlijk alles belangrijk, maar kunt geen keuze maken wat nou echt de kern van jouw onderneming is.
- Je marketing, promotie en website levert nauwelijks rendement op
- Het verhaal dat je deelt resoneert niet bij je doelgroep
- Je probeert rationeel klanten te overtuigen
- Er is geen helder merkbeeld dat richting en focus geeft
- Je moet achter klanten aanjagen in plaats van dat ze jou weten te vinden
- Je concurreert (vooral) op prijs. (wat is hier tegenwoordig nog uniek aan?)
Graag willen wij je helpen bij het achterhalen van wat jij nou precies fout doet of wat wellicht anders kan.
"Wist je dat de meeste mensen hun beslissing nemen op basis van emotie"
Herkenning en advies
Ben je gestart en kom je toch tot de conclusie dat je merk, dus jouw organisatie, maar niet van de grond komt? Dan herken jij jezelf vast in één of meerdere van onderstaande punten.
- Je wilt alles zijn voor iedereen en eindigt vervolgens als niets voor niemand. Vindt daarom de voor jouw merk zo uniek mogelijke niche. Zodat je onderdeel kunt zijn van de belevingswereld van je klanten.
- Je hebt niet helder waarom je doet wat je doet. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Geef betekenis aan je dienst op product. Als je geen duidelijke visie hebt, is je merk een grijze muis en inwisselbaar. Start met je waarom en vertel dit aan de wereld.
- Dus niet alleen aan je mogelijke doelgroep. Iedereen mag immers weten wat je doet. Jij moet verspreiden als een olievlek Je communiceert op ratio en niet op emotie. Wist je dat de meeste mensen hun beslissing nemen op basis van emotie. Vrouwen nog meer dan mannen. “Voelt dit goed?”, “Geeft het me een veilig gevoel?” en “Word ik er aantrekkelijker van?”
- Je communiceert over product en diensten en niet over oplossingen. Veel bedrijven praten alleen maar over zichzelf. Over hun service/diensten of producten die zij bieden. De klant wil alleen maar weten welk probleem je voor hem oplost en wat hem dat oplevert.
- Je stelt de klant niet centraal. 80% van de bedrijven vindt zichzelf klantvriendelijk, terwijl maar 5% van die klanten dat ook daadwerkelijk vindt. Leg daarom écht de focus op behoefte van je klant. Beantwoord zijn enige vraag: ‘What’s in it for me?” Bedenk hoe je het leven van je klant verrijkt, welke behoeften hij/zij heeft en hoe je daar aan bijdraagt. Dit geldt van start tot eind. Een klantenrelatie is in iedere branche belangrijk!
Het is dus wel duidelijk waarom merken mislukken. Wil je advies of kunnen wij jou helpen net dat stapje extra te zetten? Neem dan contact met ons op.
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.