Welke merkidentiteit heb jij?
 

Sterke merken spreken direct tot de verbeelding. Ze creëren een mentaal beeld wat ons meteen aanspreekt of niet. Denk aan Apple, Coca Cola, Ziggo of AH. Het zijn krachtige merken die meteen gevoelens oproepen. Dat wil jij toch ook? Maar welke merkidentiteit heb jij en hoe ontstaat deze?

Een merkidentiteit ontstaat aan de hand van zorgvuldig onderzoek. Het vereist aandacht voor detail om een stijl te ontwikkelen die past bij jou als organisatie, die dicht bij je staat en voldoet aan de doelstellingen die je als organisatie wenst te behalen. En die het mogelijk maakt om de juiste boodschap te verspreiden binnen jouw doelgroep.
 

Waarom is het belangrijk om een merk te zijn?

Mensen hebben vaak niet in de gaten hoe een merk invloed uitvoert op de aankoop van een product. Tenzij je er over na gaat denken en stilstaat bij de keuzes die je maakt. Waarom is het eigenlijk belangrijk om een merk te zijn?

  • Vertrouwen en voorkeur
  • Het beeld dat mensen hebben
  • Het gevoel dat ze bij je krijgen
  • Het gevoel dat ze van een bedrijf hebbenbol.com | Ook daarom koop je bij bol.com

Vertrouwen en voorkeur

Een merk straalt een bepaald vertrouwen en voorkeur uit. Dat heb jij vast ook!

Het beeld dat mensen hebben

Zodra een merk staat, wordt er bij mensen een beeld gecreëerd. Deze kan positief, maar ook negatief zijn. Men heeft slechts enkele woorden nodig om duidelijk te hebben om welk het gaat. 

Het gevoel dat ze bij je krijgen

Ook het gevoel van een merk kan positief of negatief zijn. Maar ondanks dat het gevoel negatief of positief is, het merk is bekend. Zo zijn er genoeg merken die inspelen op het gevoel van de consument, denk hierbij aan KWF kankerbestrijding of Fonq . Hierdoor geef je de klant namelijk ‘het gevoel’ dat ze iets nodig hebben van het desbetreffende merk of juist iets willen schenken aan de desbetreffende organisatie omdat ze zichzelf herkennen. Door in te spelen op emoties, blijft het merk beter hangen. Hierdoor stijgt het bereik maar ook de omzet. 

Het gevoel dat ze van je bedrijf hebben

Als een ieder ander wil jij ook dat jouw organisatie een gevoel meegeeft. Dit gevoel, dus identiteit, moet je neerzetten. Het neerzetten van een solide merkidentiteit is een investering, een investering in tijd, energie en geld. Een goed merk verdiend zichzelf terug en geeft je de basis om de komende vijf á tien jaar op door te bouwen. 

Wat maakt jou uniek?

Bedrijven en organisaties zijn succesvoller als ze werken vanuit dát wat ze uniek maakt: een unieke identiteit en overtuiging. Als organisaties hun merkbelofte vervolgens zowel intern als extern waarmaken, wordt het voor medewerkers ook interessanter om ervoor te werken.

 

Deel dit bericht:
Jorien Lugtmeyer

dappr.gemaakt

ZoBaby

Reys tandtechniek

Puzzeltocht Smitspaviljoen

Mondzorgcentrum Hoogeveen

Jobo Borstelfabriek

Jobo Borstelfabriek

Everts Grond Weg Waterbouw

New Energy Coalition

KinderGordijnen

Omega

Omega

Woonvacature

woonvacature

Omexom

Omexom

Het Origineel

Blauwe Cross

Blauwe Cross

Zuidema Groep

Keizer Kliniek

Keizer

HZG

HZG

Goed Nieuws

Goed Nieuws makelaars

Mekander

Mekander

Waterontharder

Samen weg werken

Samen weg werken

Laude

Laude

De Wemmenhoeve

De Wemmen Hove

Lambertz & Visser

Visser

De Ooster

De Oostergast

Albarello

Albarello

Driewielfiets aanhanger

Fijnhout Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen

Netwerk Zon

Holst dakbedekking

dappr.nieuws

Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.