SEO tips voor 2022
Zoekmachines hebben als doel de beste website vinden die aansluit op de zoekterm die is ingetypt. Dit houdt in dat een website technisch goed werkt, gebruiksvriendelijk is en dat deze autoriteit heeft. Hoe beter de website/webshop is voor de gebruikers, hoe hoger deze eindigt in de zoekresultaten. Wil jij ook graag weten hoe jij je website bovenaan krijgt? We geven een aantal praktische SEO-tips basistips, want zonder fundament geen goede vindbaarheid.
De techniek
Een technisch goed werkende website, klinkt ingewikkeld, maar het valt mee. Een aantal technische punten zijn de snelheid van je website, doodlopende linkjes, defecte of onvolledige sitemap, responsive voor alle mobiele apparaten, veiligheid, structured data en content!
Alles over structured data vind je in onze story ‘Wat is structured data?”
Optimaliseer de website snelheid
De snelheid van een website is ook in 2022 erg belangrijk. Je kunt dit controleren door je website door Lighthouse of Google Page Speed te laten analyseren. Daaruit volgt een score met een aantal tips om je website snelheid te verbeteren. Hieruit kan blijken dat je onnodige content moet verwijderen.
Wat kun je doen om de website snelheid te verbeteren?
Voordat je afbeeldingen upload, adviseren we deze kleiner te maken. Nog wel goed genoeg dat de kwaliteit voldoende blijft. In 2022 zullen steeds meer backend systemen de mogelijkheid bieden om png of jpg bestanden te uploaden die vervolgens worden omgezet tot WebP bestanden. WebP is ontwikkeld door Google en zorgt ervoor dat afbeeldingen gemiddel 39% kleiner zijn dan gewone bestanden. Dit zorgt ervoor dat een website sneller wordt ingeladen. Daarnaast geven we het advies om niet teveel plug-ins en tags (zoals Google UA tag, Facebook Pixel etc) te installeren in je website. Heb je hiervoor advies of hulp nodig. Laat het ons weten!
Hoe kan ik afbeeldingen nog verder optimaliseren?
Als je afbeeldingen uploadt naar je website, zorg dat ze van tevoren een goede bestandsnaam hebben meegekregen! Ook dat zien zoekmachines! Probeer in de bestandsnaam trefwoorden te verwerken van hetgeen dat je ziet. Na het uploaden kun je foto’s nog een goede omschrijving en alt-tag meegeven. De ALT-tag kan hetzelfde zijn als de bestandsnaam, maar wij geven het advies hier een net iets andere benaming te geven. Heb je al allerlei foto’s geupload zonder rekening te houden met het bovenstaande? Maak er dan een project van om de foto’s opnieuw te uploaden met de juiste grootte, bestandsnaam en ALT-titel. Vergeet vervolgens niet de oude foto’s te verwijderen.
Responsive voor mobiele apparaten
Meer dan de helft van de zoekopdrachten komt voort uit mobiele apparaten, hetzij de mobiele telefoon of tablet. Als je website niet responsive is, betekent dit dus dat jouw website voor meer dan de helft van de bezoekers niet geschikt is. Dit wordt vervolgens door zoekmachines afgestraft.
Beveilig je website
Websites waarbij persoonsgegevens versleuteld zijn met behulp van een SSL veiligheidscertificaat. Je herkent een veilige website omdat deze draaien op https en niet meer op http. Tevens zie je aan het slotje bovenin de adresbalk.
Duidelijke url structuur
Technisch is een goede url structuur erg belangrijk, ook in 2022. De manier waarop de structuur is opgebouwd, de manier waarop de navigatie is ingedeeld (menu en breadcrumbs) en de pagina’s zijn onderverdeeld dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid, denk hierbij aan hoofd- en subitems. Maak een XML of HTML sitemap en werk vervolgens met een goede interne linkstructuur. Nu de techniek staat ben je toe aan de vervolgstappen.
Start met een zoekwoordonderzoek
Zoekmachines optimalisatie start je met een zoekwoordonderzoek. Op welke content wil je gevonden worden en waarna zijn bezoekers op zoek? Hiervoor kun je de Google Keyword Planner gebruiken. Vervolgens kies je het zoekwoord uit waarmee je kansen hebt, denk aan weinig concurrentie en toch regelmatig gezocht. Natuurlijk kun je de concurrentie aangaan, maar houd dan extra rekening met de punten die hieronder staan uitgeschreven!
Content is Koning!
Dankzij de steeds slimmere algoritmes van zoekmachines, moet je website waardevolle content bevatten om organisch hoger de scoren. Hier geven we een aantal tips (zie ook SEO tips van 2020). Zorg dat je pagina minimaal 250 woorden bevat, werk met alinea’s en tussenkopjes. Verwerk de woorden van het zoekwoordonderzoek en gebruik trefwoorden. Doe dit wel met mate. Geef een pagina altijd een Call To Action mee. Verwerk de titel van de pagina altijd in de tabblad en in de meta omschrijving.
Tabblad titels
Zorg voor sterke en relevante tabblad titels, ook wel HTML of SEO titels genoemd. Dit onderdeel is één van de belangrijkste onderdelen die je op elke pagina moet doen om aan zoekmachine optimalisatie te doen. Deze titel wordt namelijk ook weergegeven als ‘blauwe’ tekst in de zoekresultaten. Een tabblad titel moet de titel van de pagina bevatten, maximaal 65 karakter zijn en mag niet alleen bestaan uit trefwoorden.
Relevante meta omschrijvingen
De meta omschrijving (description) vertelt de bezoeker in enkele regels waar een pagina over gaat. Deze komt duidelijk naar voren in de zoekresultaten van zoekmachines en heeft invloed op het klikgedrag van de bezoeker. Dit klikgedrag wordt weer meegenomen in je SEO score. Hoe meer kliks, hoe hoger deze score.
Zorg ervoor dat de meta description potentiële bezoekers aanspoort om jouw website te bezoeken. Het aantal karakters moeten tussen de 150 en 230 liggen. Indien de omschrijving te lang is, wordt deze automatisch afgekapt.
Werk met kopteksten
Een paginatitel (Koptekst, Heading of H1 genoemd) is de zichtbare titel op je pagina. Hierin moet je het belangrijkste trefwoord verwerken. Je mag maximaal 1 heading per pagina hebben en deze moet bovenaan de pagina staan. Ook de tussenkopjes (H2 en H3) worden herkend door zoekmachines. Zorg dus voor sterke tussenkoppen met trefwoorden.
Verwerk trefwoorden ook in alinea’s
Het belang van trefwoorden hebben wij nu al een paar keer genoemd. Weet jij waar je klanten op zoeken? Ja? Dan is het nog de uitdaging dat klanten jou vinden met de juiste trefwoorden. Analyseer de lijst met trefwoorden die je via Google Ads Keyword planner hebt gehaald. Hiervoor is een actief Ads account een vereiste. Hieruit volgen ook zoek- en trefwoord suggesties. Leg niet alleen de focus op het hoogste zoekvolume, want de concurrentie op die zoekwoorden is ook groter. Kijk welke zoekwoorden potentie hebben! Houd bij het schrijven rekening met de bezoeker en niet alleen met de trefwoorden die je moet verwerken. Pagina’s met een overkill aan zoekwoorden worden namelijk afgestraft door zoekmachines. Mix de trefwoorden met longtail trefwoorden.
Scoren met longtail trefwoorden
Longtail trefwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Zo word je gevonden op specifieke onderwerpen.
Dus niet alleen: ‘Vakantiehuisje Denemarken’, maar ook ‘Vakantiehuisje voor 2 weken in Denemarken’. Dus niet alleen: Gordijnen, maar ook ‘Mooie gordijnen voor in de woonkamer’.
Gebruik gerelateerde zoekwoorden en vermijd dubbele content
Zoekmachines geven ook inzicht in ‘gerelateerde zoekwoorden’. Dit zijn zoektermen die samenhangen met het trefwoord dat is ingevuld. Deze worden onderaan getoond in de zoekmachine. Het is ook slim om deze woorden mee te nemen in het geschreven artikel, nieuwsitem, pagina of in een blog. Zorg er wel voor dat je geen dubbele content maakt. Dit betekent dat er op verschillende pagina’s dezelfde inhoud staat. Deze ‘duplicate content’ is schadelijk voor je zoekresultaten. Google herkent dit als het (her)gebruiken van teksten op je eigen website. Dat geldt dus voor teksten op je eigen site, maar ook teksten die op andere websites voorkomen.
Interne en externe en inkomende links
Zorg voor relevante linkjes op je website. Dit zijn interne, externe en inkomende links. Hoe meer links, hoe beter. De interne (backlinks) zijn minder belangrijk geworden. Google kijkt vooral naar de inkomende linkjes die vervolgens de positie in zoekmachines versterken. Ook dient een linkje een goede ‘anchortekst’ te hebben. Dit is de tekst die klikbaar is en vervolgens naar je website linked. Gebruik dus niet woorden als ‘lees verder’ of ‘klik hier’. Link ook vanuit social media berichten naar relevante pagina’s. Google ziet deze link ook als relevante link. Het zorgt namelijk voor verkeer naar je website.
Intern kun je ook linken. De score die je hiervoor krijgt is in de loop der jaren wel minder geworden, maar daardoor niet minder belangrijk. De interne linkjes zorgen ervoor dat de bezoeker op je website of webshop blijft. Dit zien zoekmachines ook als positief punt. Hedendaags is het mogelijk om linkjes te kopen of aan linkruil te doen. Hier moet je wel goed kijken naar de relevantie van jouw website. Dit heeft minder invloed op jouw zoekresultaten, daarom ook het advies om de hyperlink in een extra tabblad te openen.
Homepage moet knallend zijn
De homepage is het visitekaartje van je volledige website of webshop. Het is belangrijk dat hierop tekst aanwezig is, maar niet persé die 250 woorden te zijn. Belangrijker is dat de pagina er goed uitziet en het juiste effect heeft. Een bezoeker beslist namelijk in een paar seconden of hij/zij verder gaat kijken of vertrekt. Vrouwen bepalen het in 2 seconden en mannen binnen 3. Een trage homepage is daarom dus funest. Zorg dat jouw aanbod duidelijk is en zorg voor een goede Call To Action zodat bezoekers verder gaan kijken.
Een goede homepage geeft duidelijk weer aan de bezoeker wat je op de website kunt doen. De tabblad titel moet erg sterk zijn, zodat de bezoeker ook wordt getriggerd om je pagina te bezoeken. Zorg dat er een introtekst aanwezig is, deze hoeft niet persé bovenaan de pagina te staan. Bij webshops moet je juist je aanbod tonen! De homepage moet ook een Heading 1 bevatten.
Recensies
Ga je een nieuwe televisie kopen? Of zoek je een dienst om een klus uit te laten voeren in huis? Hoe bepaal jij waar je die televisie gaat kopen of door wie je de klus laat klaren? Aan de hand van recensies natuurlijk. Een groot deel van de klanten komt op jouw website vanwege (positieve) recensies. Vraag daarom of ze een recensie willen achterlaten via Facebook, Google My Business of een andere relevante recensiewebsite zoals Kiyoh, CR reviews of Trustpilot. Vergeet niet te reageren op recensies, vooral als deze negatief zijn. Bedank de recensent voor de feedback en geef aan het issue op te willen lossen (indien mogelijk). Bij positief resultaat kun je de klant vervolgens vragen of hij/zij de recensie aanpast.
Hulp nodig met SEO?
Kom je niet uit bovenstaande informatie of heb je hulp nodig op het gebied van SEO?
dappr.doen
dappr.gemaakt
dappr.nieuws
Moed, lef en inspiratie vind je vaak in kleine, alledaagse dingen. We delen ze graag met je. Dit gebeurt er in de wereld van merk, marketing en online.