Otten Keukens en Sanitair

Onder zoekmachine optimalisatie (in het Engels SEO of search engine optimalisation genoemd) verstaan we alle activiteiten die tot doel hebben om zo optimaal mogelijk vindbaar te zijn in de natuurlijke (gratis) zoekresultaten van zoekmachines.
Google is in Nederland verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Daarnaast worden zoekmachines als Bing en Yahoo! gebruikt voor het uitvoeren van verschillende zoekopdrachten. Google staat erom om bekend regelmatig updates uit te voeren, waardoor het algoritme en de zoekmachine ranking factoren de laatste jaren drastisch zijn veranderd.
Zoekmachines gebruiken tegenwoordig honderden factoren om te bepalen hoe hoog een pagina rankt op een bepaalde zoekterm. Daarom moet met al deze factoren rekening gehouden worden en kijken wij verder dan alleen het schrijven van teksten en het maken van content.
Voor we beginnen, ontwerpen we een strategie om vervolgens de techniek, content en externe factoren de optimaliseren. Is de strategie al bepaalt? Top, dan kunnen wij sneller van start! Goed vindbaar zijn betekent allereerst dat er aan een aantal randvoorwaarden voldaan moet worden. Dat houdt in dat er geen technische belemmeringen moeten zijn. We hebben hieronder een aantal voorwaarden benoemd.
Als aan alle randvoorwaarden is voldaan, is er een goede basis om beter vindbaar te worden. Zoekmachine-optimalisatie is een lange-termijn strategie, waarbij je een website moet blijven voeden met content.
Vervolgens moet er aandacht besteed worden aan de content van de website. Daarbij spelen veel on page factoren een rol: de woorden in je domeinnaam en URL's, de inhoud van pagina's, titels, teksten, afbeeldingen, interne links en nog veel meer. Met behulp van een goed Content Management Systeem CMS) kun je hier soms ook zelf tot op zekere hoogte invloed op uitoefenen.
Voordat de content wordt opgesteld, is er al een strategie bepaalt en wordt er een uitgebreide inventarisatie uitgevoerd. Wat zijn relevante zoektermen die aansluiten bij jouw product, dienst of merk? Waar wil jij op gevonden worden of misschien wel belangrijker, waar zoekt jouw klant op
Ook factoren buiten je eigen website hebben invloed op jouw online vindbaarheid. Verreweg de belangrijkste factor is het aantal links dat naar je website verwijst. Daarbij gaat het niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de kwaliteit en diversiteit van de links
Op internet zijn tal van websites te vinden die claimen dat ze je website gratis scannen op het gebied van SEO. Je krijgt weliswaar een keurig rapport met daarin alles wat er mis is aan je website. En als je deze punten verbeterd je beter vindbaar zal zijn.
Helaas is het toepassen van SEO veel meer dan het afwerken van een checklist. Zelfs als je 100% optimaal op alle onderdelen scoort van een dergelijke test biedt dit geen garanties voor een hogere positie in zoekmachines. Dit hangt namelijk samen met hetgeen dat jij de bezoeker biedt. Een SEO-scan ziet dit niet, daarom duiken wij graag dieper in je website om de problemen in kaart te brengen.
Ons team met marketeers helpt je graag verder met het optimaliseren van je website en het denken ook graag met je mee om je bedrijfsdoelstellingen te bepalen/behalen.
Even een momentje voor jezelf? Lees dan onze stories voor inspiratie, om op de hoogte te blijven van innovaties en dappre verhalen.